VKGO-lid Bron Groep

Tekst en beeld: Arthur Lubbers

Even voorstellen: nieuw VKGO-lid Bron Groep

“Drukwerkveredeling is meer dan glans”

In heel Nederland hoogwaardige drukwerkveredeling aanbieden – dat is de propositie van Bron Groep. En liefst samen met drukkers mooi drukwerk creëren dat emoties oproept. “Als ik zie wat er de laatste jaren allemaal mogelijk is, gaat mijn grafisch hart sneller kloppen.”

Tientallen grote rollen papier in de productiehal in Soest. “Die zijn over een paar dagen allemaal de deur uit”, zegt Guus Kil, directeur van de Bron Groep. Want drukwerkveredeling is lang niet meer alleen kleinschalig. Naast het traditionele van vel tot vel veredelen, kan laminaat van rol tot rol aangebracht worden op een grote rotatiemachine. “Dan kun je grotere volumes aan, is het materiaal goedkoper en kun je verschillende formaten verwerken. En je kunt op stand lamineren”, legt Kil uit. Nadat de folie is aangebracht, worden de rollen naar believen naar vellen gesneden en gaan deze per pallet naar de klant.

Consolidatieslag

Bron Groep heeft de organisatie aangepast aan de veranderende markt. “In het verleden zag je vaak dat drukkers lokaal, om de hoek, de afwerking lieten doen. Dat is veranderd, er is een consolidatieslag geweest.” Kil, van oorsprong werktuigbouwkundige, werkt al 18 jaar bij Bron en wist na een management buy out in 2008 de onderneming goed door de crisis te loodsen. Door in te spelen op de veranderende markt is het vestigingsbeleid omgegooid, van negen vestigingen naar nu vijf en medio 2018 zelfs vier, als de locatie in Valkenburg (ZH) gaat sluiten. “We gaan de productie op die vier locaties centraliseren om van daaruit Nederland, België en een deel van Duitsland te bedienen.” Want de Bron Groep heeft dan een productievestiging in Hengelo, een in Soest (voorheen lamineerbedrijf Briljant), een in Wormerveer en een in Uithoorn (voormalig Romeyn). Een verdelingsbedrijf van een serieuze omvang met 55 medewerkers.

Aantrekkelijke verpakkingsmarkt

Waar het vroeger vooral kleinere oplagen vellen van handelsdrukkerijen waren, is het werk bij Bron nu veel meer (65%) verpakkingen. “En in de verpakkingsmarkt zijn oplages van 100.000 vellen heel gewoon”, zegt Henk Mak, verantwoordelijk voor de marketing en sales bij Bron Groep. “Wij hebben de keuze gemaakt ons meer te richten op verpakkingen, dat is een interessante markt voor hoogwaardige veredeling en die markt trekt aan. Verpakkingen moeten uitstraling hebben, emoties creëren. Merkeigenaren willen meer opvallen met hun producten in het gevecht in het schap.”
Mak, grafisch geschoold bij onder meer Van Wijk in Oostzaan, weet ook dat de verpakkingsmarkt, zeker als het gaat om voedselverpakkingen, wel de nodige uitdagingen kent. “Daar komt nogal wat bij kijken. De productie moet erop ingericht zijn en je moet heel veel testen. Wat zijn de eigenschappen van het karton, de folies, et cetera? “We hebben hier de laatste jaren heel veel expertise in opgebouwd.”
“Bij voedselverpakking moet je barrières opzetten, zo moet de verpakking het product beschermen en vers houden”, vult Kil aan, die een doosje drop als voorbeeld pakt. “Die folie aan de binnenkant mag absoluut geen vocht doorlaten. Daar gaat een heel ontwikkeltraject aan vooraf, waarbij wij veel in Duitsland hebben getest.”
Aan het bedenken en ontwikkelen van een nieuwe verpakking gaat vaak een lang traject vooraf. Iets wat je nu bedenkt, komt misschien pas begin 2019 op de markt. “Het liefst willen wij natuurlijk bij die ontwerper aan tafel zitten om mee te denken’, stelt Mak. “Gelukkig weten drukkerijen en toeleveranciers ons meer en meer te vinden. Dat is hoe wij graag werken, samen tot een goed product komen.”

Samen optrekken

Die samenwerking wil Kil ook graag met collega-VKGO’ers aangaan. “Wij willen graag samen met de drukker optrekken om zijn klant te bedienen.“ Dat klinkt mooi, maar niet elke drukker wil zijn klanten ‘delen’ met een collega grafisch bedrijf. Volgens Kil hoeft dat echter geen probleem te zijn. “Soms is een drukker inderdaad wel een beetje angstig om het werk uit te besteden. Ik probeer die angst weg te nemen door een goede band op te bouwen. Wij zijn geen concurrent van de drukker. Wij zijn geen drukkerij en gaan ook niet drukken. Wij willen collega VKGO’ers laten zien wat wij kunnen en hen steunen, kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen om hun klanten goed te bedienen.”
En net als bij verpakkingen is het ook voor veredeling van andere producten belangrijk in een vroeg stadium de grafisch veredelaar bij het werk te betrekken. Kil geeft als voorbeeld de ‘metal look’-uitstraling van drukwerk. “Soms kun je beter eerst lamineren en dan pas drukken. Dat moet je dan wel in het voorstadium al bedenken. Nog te vaak merken wij dat pas als het drukwerk al is aangeleverd door de drukkerij. Dan is het te laat om dat nog aan te passen.”

Calvinistisch

“Als ik zie wat er de laatste jaren allemaal mogelijk is, gaat mijn grafisch hart sneller kloppen”, zegt Mak. Bron heeft fraai veredeld drukwerk in huis. “Drukwerkveredeling is meer dan glans”, zegt Kil en laat dat zien met een drukwerkmodel voor laminaatvloeren waar door middel van spot-uv houtstructuur op is aangebracht. “Zo prikkelen wij alle zintuigen, naast zicht ook gevoel.” Nog een voorbeeld: een doosje zonder zichtbare vouw. Door na het eenzijdig lamineren te stansen tot op het laminaat (dus alleen karton stansen), fungeert het laminaat als scharnier bij het vouwen. De onzichtbare vouw geeft een prachtig effect aan het doosje.
“Er wordt nog heel traditioneel gedacht over veredeling, in termen van mat, glans, goud- of zilverfolie, maar er is veel meer mogelijk met drukwerkveredeling, bijvoorbeeld door combinaties van veredelings- en druktechnieken. Wij zijn in Nederland ook in dat opzicht een beetje calvinistisch, wij hebben een houding van ‘doe maar gewoon’”, zegt Mak.
“En onbekend maakt onbemind, dus wij moeten het echt laten zien aan de drukkerijen.” We mogen dan ook verwachten dat er snel mooie modellen van Bron in de Drukwerketalage zullen verschijnen.

[Bron 1] Zilverlaminaat wordt aangebracht van rol tot rol

[Bron 2] Guus Kil (l) en Henk Mak

[Bron 3] Guus Kil: “Wij willen collega VKGO’ers laten zien wat wij kunnen..”